Je bent hier: HomeOver onsPedagogisch project

Ons pedagogisch project

We hebben ons pedagogisch project uitgewerkt rond de zeven letters van het woord college. Zij staan voor creatief - open - leren - leven - eigentijds - gelovig - evenwichtig. Vanuit deze visie gaan wij met onze jongeren op weg.

CREATIEF

Onze school wil je kansen bieden om jezelf te ontplooien. Dingen ‘durven doen’ in een vertrouwde omgeving, dat is waar wij samen voor gaan. Jezelf ontplooien gebeurt in lessen waarin je actief leert. Denk hierbij aan begeleid zelfstandig leren (BZL), vakoverstijgende projecten, lessen met ICT-ondersteuning, expressielessen, de minionderneming in de lessen economie. Jezelf ontplooien kan ook gebeuren in schoolactiviteiten die de lessen overstijgen. Voorbeelden hiervan zijn de NEO-voorstellingen, de activiteiten van de sportraad en de leerlingenraden. In al deze activiteiten staat samenwerken voorop. Hoe betrokkener je je voelt, hoe beter.

OPEN

Onze school wil je vanuit christelijke idealen een open kijk op de wereld meegeven, zowel dichtbij als veraf. ‘Dichtbij’ vind je deze open kijk onder meer in de lessen die werken rond maatschappelijke thema’s. Een open vizier op ‘veraf’ herken je in de culturele reizen.

Een open school als de onze wil ook werk maken van werkelijke inspraak en van een duidelijke communicatie. Daarvoor staan de pedagogische raad (voor leerkrachten en ondersteunend personeel), de leerlingenraden, de ouderraad, de schoolraad, de adviesraad en de Inrichtende Macht garant. Iedereen in deze raden heeft recht op open en duidelijke informatie over wat op school reilt en zeilt (via brieven, KiosK, de website, Facebookpagina en Smartschool).

LEREN


Onze school wil jouw leren zo uitdagend mogelijk maken. Hoe we jou leerwijzer kunnen maken is onze zorg. Daarom wensen wij in het eerste jaar goed aan te sluiten op de eindtermen voor het basisonderwijs. Daarom maken wij zes jaar lang werk van jouw ‘leren leren’. Daarom vinden wij vrije studie onder begeleiding van een studiemeester nuttig en zinvol. Daarom brengen wij je in de zes jaar college in contact met zoveel mogelijk gevarieerde werkvormen, die je zelfstandig leren omgaan met informatie en kennis. Daarom bieden we graag hulp aan laatstejaars die zich op toegangsproeven voorbereiden. Op die manier krijg je goede troeven bij het verder studeren. De slaagcijfers van onze oud-leerlingen bewijzen dat volop.

LEVEN

Onze school wil voor jou een hartelijke leefomgeving zijn, een plaats waar je graag veel uren van de week doorbrengt. Het college is een middelgrote, nog overzichtelijke school waar een thuisgevoel geen ijdel woord is. Allerlei activiteiten bewijzen dit ten volle: het peter- en meterproject, de activiteiten voor het eerste jaar, groepsvormende dagen voor alle jaren. Schakelfiguren zoals je klassenleraar en de leerlingenbegeleider kunnen je vooruithelpen en bemoedigen. Ook de kwetsbare jonge mens moet in onze school zijn plaatsje vinden. Ons gaat het erom dat jij als jonge mens zelfstandig, verantwoordelijk en vooral gelukkig mag worden. Daartoe krijg je talrijke kansen op lerend, sportief, creatief en sociaal vlak. Uiteraard gebeurt dit binnen een kader van duidelijke afspraken en wederzijds respect.

EIGENTIJDS

Onze school wil in jouw belang een eigentijdse manier van werken nastreven. Op materieel vlak doen we dat door de gebouwen van binnenuit op te frissen en aan te kleden, via een meerjarenplan. Zo heb je verscheidene ICT-lokalen ter beschikking. Zo kom je in heel wat goed uitgebouwde vaklokalen aan je trekken.

Niet alleen materieel, maar ook didactisch wil onze school mee zijn met haar tijd. Dit gebeurt in de aanpak van de lessen door middel van gevarieerde, leermotiverende werk- vormen. De leraren denken hierover na in hun vakgroepen.

GELOVIG

Onze school wil een bewust gelovige gemeenschap zijn. In jouw leer- en leefwereld vinden wij ruimte voor bezinning, viering, rouw-verwerking heel belangrijk. De pastorale wekgroep trekt een lijn van zinvolle activiteiten doorheen het schooljaar. Hoogtepunt hiervan is de ‘pastorale dag’. Vanuit een evangelische achtergrond en het verrijzenisgeloof wil het college zijn leerlingen ook begeleiden in hun zoektocht naar zingeving. Zo staan er voor de derde graad bezinningsdagen over relaties en toekomst op het programma. Bewust met je geloof omgaan betekent eveneens dat je je engageert voor andere, vaak zwakkere medemensen. De school werkt bijvoorbeeld mee aan de Damiaanactie of Broederlijk Delen.

Geloven gaat nog veel verder. Wij willen blijven geloven in de unieke waarde van ieder individu in onze school, ongeacht zijn of haar overtuiging.

EVENWICHTIG

Onze school wil een aantrekkelijk én vooral evenwichtig aanbod - waar ‘leren’ en ‘leven’ elkaar gevonden hebben - geven aan haar leerlingen. Zoals het oude ‘humaniora’-ideaal vroeger al aangaf, word je in het college hopelijk een stukje voller mens. Je mag hier letterlijk en figuurlijk opgroeien en je ontplooien tot een verstandige, creatieve, ondernemende, bewuste, verantwoordelijke jongvolwassene. Met een open kijk op de wereld en de mensen om je heen, natuurlijk. Uiteindelijk zal je eens - zoals in het collegelogo goed te zien is - als volgroeide persoon de brede cirkel van het schoolleven verlaten…